使えるフィンランド語!


フィンランド人・Vitoの・・・フィンランド語であれこれ。
by vito_fin
プロフィールを見る
画像一覧

Jäälyhty

Näin lehdessä jäälyhdyn teko-ohjeet.
Koska täällä on pidellyt kovaa pakkasta (nytkin -18 C) niin
lyhdyn osien tekeminen oli helppoa.
Suuret lautaset jäädytin isossa kattilassa.
Pariin isoon kiekkoon tuli reikä keskelle.
Sen tein laittamalla pienemmän purkin, esim. säilykepurkki
tms keskelle.
Päivän parin päästä isommat renkaat olivat jäätyneet ja
ne lähtivät aika helposti kattilasta irti oltuaan vähän aikaa
pesuhuoneessa.

Renkaiden väliin valmistin pienemmät lieriöt.
Ylimmät punaiset jäädytin oluttölkeissä.
Niihin laitoin pikkuisen punaista vesiväriä.
Alimmat tein joissakin isoissa juomamukeissa.

Kun osat olivat kaikki jäätyneet, kokosin niistä lyhdyn takapihalle.
Pakkasilmalla lumi ja vesi toimivat hienosti liimana kun yhdistelin
levyt ja niiden välikappaleet.

f0200734_111541.jpg


f0200734_1111031.jpg




【にほんご】

雑誌で、氷のランタンの作り方を見つけました。
このところ、厳しい氷点下の日が続いているので(今もマイナス18度!)
ランタンのパーツを作るのは簡単でした。
大きいパーツ(お皿の部分)は、大きな鍋で作りました。
2枚の大きな円形の氷の真ん中には、穴を開けました。
これは、水を入れた鍋の真ん中に小さな缶などを置きます。
2日ほどで、大きなタイヤ型の氷が凍っており、シャワールームに
少しの間置くだけで、わりと簡単に鍋から外れました。

タイヤ型の氷と氷の間には、小さな円柱を立てました。
上部の赤い円柱は、ビールのあき缶で凍らせ、そこに少しの
赤い絵の具を入れました。
下部の円柱は、大きめのカップで作りました。

全てのパーツが凍ったあと、それらを裏庭に持って行きました。
氷点下の気温の中では、雪と水が上手く手伝って、全ての
パーツをくっつけるのに成功しました。
[PR]
by vito_fin | 2010-12-14 01:21 | Omatekoiset(手作り)

カテゴリ

Yleinen(日常)
Omatekoiset(手作り)
Harrastus(趣味)
Matkailu(旅行)
Ruoka(食事)
Hassu(爆笑)
Murre(スラング)
Profiili(プロフィール)

みなさんへ!

【発音について】
1) 基本的にローマ字読みでOK!

2) Ä(アー) : アとエの中間のような音
Ö(オー) : オとウの中間のような音
Y(ウー) : ウとユの中間のような音

3) RLは、「ラ行」だが、Rは巻き舌で。

4) Jは「ヤ行」。
(Ja, Ji, Ju, Je, Jo =ヤ、イ、ユ、イェ、ヨ)
だから、「日本」(JAPANI)はヤパニ♪


【日本語訳文について】
本文中の日本語訳文は、嫁の『ぷっら』が書いております。
できるだけ分かりやすい文章にするため、言葉のニュアンスを多少、変えてある場合もありますので、ご了承くださいませ。

お気に入りブログ

TERVE !!

ブログパーツ

  • このブログに掲載されている写真・画像・イラストを無断で使用することを禁じます。

ファン

ブログジャンル

画像一覧